باربری تهران | بسته بندی اثاثیه منزل | بسته بندی لوازم منزل

انواع بسته بندی کالا – بسته بندی اثاثیه منزل | بسته بندی لوازم منزل | باربری تهران

انواع بسته بندی کالا

بسته بندی کالا

  • بسته بندی لازمه ی عرضه هر کالایی است. اهمیت بسته بندی در ارسال کالاها و به ویژه مواد غذایی نقش ویژه ای در تکمیل زنجیره تولید، مصرف و توزیع دارد. مقایسه بسته بندی کالا در حال حاضر و ۲۰ الی ۳۰ سال قبل نشانگر این واقعیت است که بسیاری از کالاها که در گذشته علی الظاهر نیازمند به بسته بندی نبودند امروزه بدون بسته بندی قابل استفاده نمی باشند

 

بسته بندی یک کالا باید دارای ویژگی های خاص باشد. اگر بسته بندی را در سه مرحله ی بسته بندی اولیه – بسته بندی ثانویه – و نیز بسته بندی برای حمل و نقل تقسیم بندی نماییم، می توان چنین اذعان نمود که بسته بندی اولیه که در برگیرنده محصول برای مصرف می باشد، بیشتر نیازمند به زیبایی و استحکام کافی با توجه به مشخصات کالا و همچنین مکان مصرف خواهد داشت. به هر حال کاهش هزینه ی بسته بندی از عوامل مهم در کاهش قیمت تمام شده ی محصول خواهد بود .
ابزارهای معمول بسته بندی نظیر کارتن، پلاستیک، پاکت، سلوفون، مقوا و کاغذ، صندوق و جعبه، بطری های پلاستیکی و شیشه ای، قوطی های فلزی و آلومینیومی و … بسیار متداول می باشند و بدین جهت برای حفظ و ماندگاری کالا و محصول، حمل و نقل، شرایط آب و هوایی، خواص فیزیکی و شیمیایی، احتمال دزدی، کاهش کرایه حمل بار، خدمات پس از فروش، مطالعه ی بسته بندی و دسته بندی کالاهای صادراتی توسط کارتن، جعبه، صندوق، بشکه، کیسه، عدل و … بسیار با اهمیت می باشد.

بسته بندی کالا

کالا/محموله 
هر نوع ماده ای اعم از جامد، مایع، گاز که جهت پاسخگویی به احتیاجات انسان ها در جامعه تولید و به بازار عرضه می گردد. کالا به چیزی گفته می شود که قابلیت جابه جایی داشته باشد.

بسته بندی (Packing):
محفظه ای است که کالا درون آن قرار می گیرد. هدف از بسته بندی کالا این است که در فاصله ی زمانی حمل و نقل، انبارداری و توزیع، صفات و مشخصات مهم کالا حفظ شود و از صدمات و خطرات احتمالی جلوگیری گردد.

بارگیری: 
پر کردن محفظه بار کامیون، کشتی، قطار، هواپیما و حتی کانتینر از بار و یا کالای مورد نظر
تخلیه
خالی کردن محفظه بار کامیون، کشتی، قطار و هواپیما و حتی کانتینرها از بار و یا کالای مورد نظر

حمل و نقل: 
عبارتست از جا به جایی کالا و انسان از یک نقطه به نقطه دیگر در زمین، هوا و یا دریا، توسط شیوه های حمل و نقل به طور اقتصادی، ایمن، سریع و بهینه. توجه داشته باشید”حمل” به معنای جابه جایی کالا و “نقل” به معنای انتقال مالکیت کالاست.

شرایط عمومی بسته بندی اولیه به عنوان ظرف کالا

۱. تناسب با نوع کالا مثل کالاهای خمیری شکل در تیوپ و کالاهای مایع در شیشه
۲. بسته بندی متناسب با نوع مصرف مثل نمک، قهوه، شیر پاکتی کاملاً متفاوت می باشند.
۳. بسته بندی برای مدت زمان مصرف
۴. بسته بندی با توجه به استاندارد های ایمنی و بهداشتی
۵. بسته بندی با مقاومت کافی با توجه به شرایط جوی
۶. بسته بندی با رعایت مسائل فرهنگی و آداب و سنن
۷. بسته بندی باید حتی المقدور دارای دستور العمل روی بسته باشد
۸. بسته بندی های ویژه برای کالاهای مخصوص مانند سکه
۹. بسته بندی باید از جمیع جهات اقتصادی باشد

انواع بسته ها به عنوان ظرف کالا (بسته بندی اولیه)

قوطی فلزی – قوطی پلاستیکی – قوطی مقوایی – تیوپ – شیشه – کیسه و گونی – پاکت – سیلندر – سطل – گالن – بشکه
بسته بندی ثانویه (بسته بندی برای شبکه توزیع)

شرایط عمومی بسته بندی ثانویه

– بسته بندی متناسب برای حمل و نقل درون شهری
– بسته بندی با قابلیت تخلیه و بارگیری بدون نیاز به وسایل مکانیکی
– بسته بندی با مقاومت کافی برای مدت زمان نگهداری در انبار و یا گمرکات
– بسته بندی می بایست از کالا در برابر ریخت و پاش محافظت نماید
– در این نوع بسته بندی می بایست نوع کالا و تعداد آن روی بسته نوشته شده باشد

انواع بسته بندی ثانویه

کارتن – صندوق چوبی – کلاف – رول – بشکه  بسته بندی برای حمل و نقل
این نوع بسته بندی صرفاً برای انجام عملیات حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند به همین دلیل طراحی این نوع بسته بندی ها عمدتاً توسط متصدیان حمل و نقل انجام می شود و عموماً ارتباطی به خریدار و فروشنده ندارد (مگر در موارد خاص).

این نوع بسته بندی که به واحدهای بار در حمل و نقل مرسوم است عبارتند از:

کانتینر، پالت، قفس، صندوق، بندل، جامبو بگ، رول، عدل
 

بسته بندی کالا

بسته بندی کالا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *